Eerste schoolweken na Corona - Reisverslag uit Westpunt, Aruba van Anouk Bluemink - WaarBenJij.nu Eerste schoolweken na Corona - Reisverslag uit Westpunt, Aruba van Anouk Bluemink - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweken na Corona

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

21 Juni 2020 | Aruba, Westpunt

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven. Ik heb nu namelijk weer iets minder tijd. Want hier zijn wij begonnen met het oppakken van ons normale leven.

Vanaf begin juni zijn de scholen weer open. De eerste week gingen wij op dinsdag open en hebben wij in 2 groepen les gegeven. De eerste groep kwam op dinsdag en donderdag en de andere groep op woensdag en vrijdag. Het was best fijn om met een kleine groep te beginnen. Hun Nederlands was namelijk erg slecht geworden. Sommige leerlingen begonnen gewoon in het Spaans tegen mij te spreken.

Na een week zijn wij volledig open gegaan. Wij moeten nu nog 3 weken naar school. Waarvan wij nog 2 weken echt hard moeten werken. Want we moeten alle belangrijke stof behandelen.

Inmiddels ben ik ook weer begonnen met bijles geven. Ik heb er zelfs een nieuw gezin bij. En een gezin is tijdelijk gestopt. Dus na schooltijd geef ik nog zo'n 7 uur bijles per week. Dat geld kan ik goed gebruiken, want zoals ik al had verteld hebben wij salaris moeten inleveren. 5% van ons maandloon (En deze lag al zo'n 300 euro onder het Nederlandse loon per maand). En deze maand ontvangen wij ook maar 50% van ons vakantiegeld.

Ik heb besloten dat ik deze zomer mijn vakantie op Aruba doorbreng. Mijn werkvergunning is namelijk nog niet klaar en zonder die vergunning kom ik moeilijk het eiland op. Wanneer ik doe alsof ik een toerist ben, moet ik allemaal extra verzekeringen afsluiten voor covid.

Daarnaast ga ik ook verhuizen, dus dat kan ik dan mooi doen in mijn vakantie.

Ik ben inmiddels ook weer begonnen met beachtennissen. Met voetbal mogen wij nog niet beginnen en ik denk dat wij daar ook pas rond september mee starten. Dus daarom probeer ik nu op de maandagavond te gaan hardlopen. Maar dat valt behoorlijk tegen. Want Na een werkdag en een paar bijles uren ben ik kapot. En daarnaast lopen de temperaturen hier weer behoorlijk op.

Zoals het er nu uitziet sta ik volgend schooljaar ook in klas 5 (groep 7). Maar we moeten nog wachten op het officiële akkoord. Op Aruba komt een groot tekort. Veel Nederlandse leerkrachten gaan terug naar Nederland en er blijken maar 3 leraren naar Aruba te komen. Daarnaast zijn er op Aruba maar 6 leraren afgestudeerd. Op mijn school gaan er 2 Nederlandse leerkrachten weg en 2 begeleidingdocenten moeten weg omdat zij officieel gezien met pensioen zijn, geen klas hebben en dus te veel kosten. Een van onze leraren is 67 en heeft nog een klas. Voor deze docenten moeten ze dispensatie aanvragen. Want er moet hier zoveel bezuinigd worden. Dat is echt niet normaal.

Maar we hebben op Aruba nog steeds de mooie witte stranden, de lichtblauwe zee en heerlijke temperaturen.

Ik ben vorige week wezen duiken. Eerst bij een Duits scheepswrak(de Antilla). Dit schip is 125 meter lang en er leven daar veel vissen. We hebben ook echt grote vissen gezien zoals de Franse Keizersvis en een soort van rainbow vis. En toen we een stukje verder voor de tweede duik bij Arashi reef gingen duiken, zagen we grote schildpadden, aaltjes, zee-egels en een dier met hele lange stekels/voelsprieten. Ik moet er nog even achter komen wat dat voor dier was.

En ik heb baby schildpadden gezien. De eerste keer gingen ze het nest uitgraven.

De driekiel legt alleen eieren op de plek waar die is geboren. Op Aruba zijn er veel driekielen geboren . Die schildpad is zo'n 1.5 meter groot. Op het moment dat die schildpad eieren legt, kunnen ze aan de sporen zien waar het nest is en wordt die afgezet. Zodat mensen daar niet overheen lopen. Na 60-70 dagen komen de schildpadden uit de eieren. Zij wachten allemaal op elkaar en komen als groep naar boven (de nesten zijn 75 tot 100 cm diep ). Dus die beestjes moeten behoorlijk graven voordat de boven zijn. Daarna moeten ze zelf de weg naar de zee vinden. De turtlewatch helpt de schildpadden door de weg naar de zee iets rechter te maken. Zij maken met houten planken een soort van baan die naar de zee gaat. Normaal gesproken komen die dieren tussen 4 en 7 uur 's avonds uit het nest. Maar toen wij daar 4 avonden op rij hadden gezeten, besloten die dieren om 1 uur 's nachts eruit te komen. De dag erna om 6 uur 's avonds graaft de turtle watch het nest uit. Zij willen namelijk kijken hoe diep het nest ligt en hoeveel schildpadden er zijn uitgekomen, dit tellen ze aan de hand van de gebroken eieren. Soms komen er die dag ook nog levende schildpadden uit. Die dag dat wij er waren vonden ze nog 4 levende schildpadden. En ook nog wat dode en wat dichte eieren met dode schildpadden. Uiteindelijk gooien ze alle dode dieren en de eieren weer in het gat en helpen ze de levende schildpadden naar de zee. Hier heb ik wat foto's van gemaakt. De week erna zaten wij weer op wacht. Om 4 uur in de middag ontstond een gat in het nest. Normaal gesproken komen de schildpadden dan binnen een uur. Maar deze dag besloten ze om er 3 uur over te doen. Dus toen ze uit het nest waren gekropen was het al na 7 uur in de avond. En dat betekent dat de zon hier onder is. Je mag geen foto's maken met flits en geen lampen gebruiken, omdat de schildpadden op licht afgaan. Dus er moesten donkere doeken worden opgehangen aan de straatkant, zodat de beestjes alleen de zee konden zien, want die is licht vergeleken met de rest.
Ook al was het donker wij konden alsnog de schildpadden zien, alleen zijn er geen foto's.

Normaal gesproken bestaat een nest uit 70 tot 100 schildpadden. Dit nest had er maar 32.
De moeder schildpad legt zelfs de eieren op het strand waar zij is geboren. Wanneer ze een nest legt, legt ze er meestal 2 of 3. Die doet ze wel op verschillende dagen, want ze is meestal al een uur of 4 bezig met 1 nest. Dan gaat ze weer een paar dagen zwemmen richting Venezuela en komt ze weer naar Aruba. Omdat het legseizoen was tijdens de COVID zijn er zelfs nesten bij de high rise en dat is echt uitzonderlijk, maar ook wel zielig. Want de schildpadden die daar nu zijn geboren, zullen daar waarschijnlijk nooit eieren gaan leggen. Ze leggen namelijk geen eieren op plekken met veel licht.

Bij ons is de luchthaven nu alleen open voor vluchten naar Curaçao en Bonaire. KLM vliegt nu elke zaterdag Hier naar toe met eten en medicijnen. Vanaf 1 juli opent de luchthaven ook voor vluchten voor toeristen van NL en Canada. En vanaf 10 juli waarschijnlijk naar de VS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Westpunt

Mijn eerste reis

Ik geef les op een katholieke basisschool op Aruba. Inmiddels ben ik hier al weer bijna 3 jaar aan het werk.

Recente Reisverslagen:

20 April 2022

12 Februari 2022

februari

09 Januari 2022

2022

24 December 2021

Kerst

21 Oktober 2021

Thuis
Anouk

Actief sinds 02 Juli 2017
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 32625

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 31 Juli 2020

Mijn eerste reis

Landen bezocht: