Maart 2020 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Anouk Bluemink - WaarBenJij.nu Maart 2020 - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Anouk Bluemink - WaarBenJij.nu

Maart 2020

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

20 Maart 2020 | Aruba, Aruba

Hoi hoi,

Sorry allemaal dat het zolang duurde. Maar ik vergat steeds om te schrijven.
Ik heb inmiddels genoeg tijd om iets te schrijven. Misschien toch maar een boek of zelfs een hele serie. Want op Aruba maak je soms ook de gekste dingen mee.

Zoals jullie weten ben ik met Kerst in Nederland geweest. Heerlijke temperatuur daar. Dus niet, wat had ik het koud en het wad daar zo donker.

Nadat ik weer op Aruba was gelijk weer lekker aan het werk gegaan. Voor voetbal konden we gelijk gaan trainen voor de derde ronde. Over ronde gesproken. Ik zou dit jaar met Amy, nog een teamgenoot en een vriendin van Amy de ronde van Aruba gaan rennen. Omdst Amy en ik dat vorig jaar zo geweldig vonden. Dus de dag van inschrijving zat ik achter mijn laptop 2 uurtjes nadat het geopend was. Wat denk je? Alles zat vol. Binnen 45 minuten uitverkocht. Vorig jaar kon je na 2 maanden jezelf nog inschrijven. Wij stonden op de waiting list. Dus wij vol vertrouwen toch gaan trainen. Amy en ik hadden het op de trainingen geregeld over de ronde , dat we hoopten dat we er alsnog in kwamen. En toen werd ik op vrijdagochtend (vrije dag) om 7 uur wakker van appjes. Dat Amy een erndtig auto-ongeluk had gehad en in coma lag. Ze zou iets met haar been hebben. Een dag later werd het heftiger. Ze had interne bloedingen en het wad kritiek. Ze was niet stabiel maar moest geopereerd worden. Gelukkig is ze uiteindelijk naar Colombia gebracht en is ze dasr geopeeerd aan haar lever. Ik heb haar ook al weer via een videocall gesproken. en het gaat goed met haar. Ze is nu aan het revalideren. We gaan ervoor om in 2021 alsnog de ronde VAN Aruba te lopen. Want zoals het er nu uitziet (februari ) blijf ik nog een jaartje langer op Aruba.

In januari ben ik ook begonnen met mijn PADI open water. Dat is een duikcurus, zodat ik alleen mag duiken tot 17 meter. Hele mooie dingen gezien onder water. Dus daar moet ik binnenkort mijn theorie nog voor doen.

Mijn ouders zijn in februari in de carnavalvakantie hier geweest samen met hun buren. Vooral veel genoten van de zon en van het eten.

Na de vakantie hadden Tess en ik nog een leuke vakantie geboekt voor de paasvakantie. We zouden naar Nicaragua gaan.

Na de vakantie waren we weer lekker verder gegaan met voetbal. Wij stonden er goed voor. De slechtste score voor ons was 3-1 gewonnen van de nummer 2. De andere wedstrijden hebben we minimaal 5x gescoord. We zouden nog 1 ronde moeten en gingen dan richting de play offs, maar ook bij ons is dat afgelast.

Ik zit nu thuis. Wij zouden deze week 2 dagen naar school moeten afronding voor het 2de rapport. Maandag gewoon les en dinsdag zouden we een feestdag hebben. Woensdag was het hier "dia di himno y bandera". In het Nederlands zeg je "dag van de vlag en het volkslied". Maar zoals jullie zien, ging dat even iets anders.

Ik had vorige week geen boodschappen mee run huis. Dus ik moest naar de supermarkt. Normaal gesproken is het daar na schooltijd heel rustig. Nu was het mega druk. Maar ja als je geen rol wc papier in huis hebt, moet je toch iets. Dus ik ging de superfood in. Daar werd gehamsterd. Rijst op. Spaghetti op, pasta saus op. Wc papier bijna op. Het was net mijn voorraad thuis.

Ik was de winkel nog niet uit of ik had behoorlijk wat appjes. Eerste 2 corona gevallen op Aruba dus de scholen waren de komende week dicht.

Net na het weekend kwam er 1 corona patiënt bij. Daarna werden de regels hier iets strenger en werden er behoorlijk wat maatregelen genomen. Vanaf 17 maart mochten er geen toeristen meer op Aruba komen. Stagiaires zijn door hun eigen scholen naar NL toe gehaald. Geen toeristen betekent geen toerisme, weinig inkomsten, geen fooi. Dus heel veel mensen zitten hier nu zonder werk. Vooral de horeca en de mensen die in de hotels werken. Arubanen, Venezulanen, Colombianen en Nederlanders. Vaak werken zij ook nog zwart. Dus die zitten nu met hun handen in het haar. Inmiddels zijn de scholen hier tot 31 maart gesloten.
. De supermarkten controleren bij de ingang of je wel een kar meeneemt(die worden voor elke klant gedesinfecteerd) er zijn speciale tijden dat alleen ouderen en mensen met een zwakker gezondheid mogen winkelen en je mag niet met meer dan 2 mensen per kar naar binnen. Horeca heeft nu ook delivery of take off. Dus ze bezorgen het of jij haalt het eten op. Elke dag naar het strand gaan, is ook niet alles. Ik ga namelijk niet met grote groepen samen zitten en ik probeer zo min mogelijk sociale contacten te hebben. Tot nu toe hebben onze leerlingen geen school. Het is even afwachten hoe ze dat hier gaan doen. Veel kinderen hebben thuis geen Wi-Fi of geen laptop of tablet. De meesten hebben wel een telefoon met internet. Dus vandaag zijn er al wat leerlingen begonnen met online opdrachten. En ze hadden vandaag officieel gezien een vrije dag. Dus de kids hier vervelen zich ook.


Vanaf zatedag krijgen wij een avondklok. Wij mogen tussen ' s avonds 9 uur en 'S morgens 6 uur niet meer naar buiten. Vanaf 24 maart vliegen er helemaal geen vliegtuigen meer met mensen. Dus niemand mag het eiland op en af. De vliegtuigen gaan alleen voor medische zorg vliegen en voor goederen.

Wij gaan onze vakantie voor Pasen maar omzetten naar een andere datum. En alsjeblieft zorg dat je in NL gewoon zoveel mogelijk thuis bent en zo min mogelijk sociale contacten hebt. Want anders kan ik van de zomer ook niet naar NL toe komen.

Misschien zet ik de komende dagen nog wel wat dingen op deze pagina waarover ik inmiddels wel een boek kan schrijven.


Bijvoorbeeld.
Een van mijn bijlesleerlingen spreekt vooral Spaans en Papiaments. Hij was de Donald Duck aan het lezen en riep. HÉ Donald Duck kan ook Papiaments. Donald Duck zei: WAK! Dat is Papiaments. In het Nederlands betekent , dat "kijk"

  • 20 Maart 2020 - 08:00

    Wilma:

    anouk ook veel sterkte voor jou .
    het is een hele rare tijd
    ook hier wordt er gehamsterd
    gr wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Aruba

Mijn eerste reis

Ik geef les op een katholieke basisschool op Aruba. Inmiddels ben ik hier al weer bijna 3 jaar aan het werk.

Recente Reisverslagen:

20 April 2022

12 Februari 2022

februari

09 Januari 2022

2022

24 December 2021

Kerst

21 Oktober 2021

Thuis
Anouk

Actief sinds 02 Juli 2017
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 32635

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 31 Juli 2020

Mijn eerste reis

Landen bezocht: